Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Leudal
Geplaatst op Lokaalnieuwsleudal.nl op: 19-06-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Ontwerp verkeersbesluit nr. 2022/004Burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal,BevoegdheidOp grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Leudal bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Leudal d.d. 23 maart 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan E.T.M. Janssen, teamleider Ruimtelijk Beheer. Vereiste van het besluitGelet op:- artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;- Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;- artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;- artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;- artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.Overwegingen ten aanzien van het besluitOverwegende dat:- het kruispunt Roermondseweg – Berikstraat – Peter Schreursweg op dit moment is vormgegeven als kruispunt buiten de bebouwde kom;- vanwege de uitbreiding van het bedrijventerrein Zevenellen te Haelen de verkeersintensiteiten op dit kruispunt gaan toenemen;- uit verkeerskundig onderzoek blijkt dat door de uitbreiding van het bedrijventerrein de capaciteit van het kruispunt onvoldoende is;- om de vergroting van de afwikkelcapaciteit van de kruising mogelijk te maken, is een reconstructie van het bestaande kruispunt noodzakelijk;- wanneer het kruispunt gereconstrueerd wordt, een rotonde met gescheiden (brom)fietspaden vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de voorkeur heeft;- er is gekozen voor een rotonde om de volgende redenen:•een rotonde de capaciteit van de kruising vergroot waardoor de doorstroming tijdens en na de realisatie van het bedrijventerrein gewaarborgd blijft;•een rotonde zorgt dat de snelheid van het verkeer op het kruispunt laag ligt en creëert overzicht doordat de voorrangsregels duidelijk zijn.- het verkeer op de rotonde voorrang dient te krijgen op het kruisende verkeer; - in het ontwerp conform de richtlijn op alle richtingen van de rotonde middengeleiders zijn opgenomen;- de rotonde aansluit op de Roermondseweg, Berikstraat en Peter Schreursweg;- verkeer op alle kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;- de verkeersveiligheid voor fietsers en brommers gewaarborgd wordt door de rotonde te voorzien van vrij liggende (brom)fietspaden; - conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor een rotonde buiten de bebouwde kom (brom)fietsers uit de voorrang worden gehouden;- de Peter Schreursweg niet geschikt is voor doorgaand vrachtverkeer in beide richtingen;- het gewenst is om een vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg in te stellen; - met het instellen van dit verbod geen onoverkomelijke belemmeringen voor het vrachtverkeer optreden;- aangelegen percelen in de Peter Schreursweg bereikbaar blijven door bestemmingsverkeer vanaf de Melenborgweg uit te zonderen door plaatsing van verkeersbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer);- met deze maatregelen niet alleen de veiligheid op de weg wordt verzekerd en de weggebruikers worden beschermd, maar ook de door het vrachtverkeer veroorzaakte overlast hinder of schade wordt beperkt;- de huidige parallelweg langs de Roermondseweg komt door de nieuwe wegindeling te vervallen als doorgaande weg naar de Roermondseweg;- er ter hoogte van Roermondseweg nummer 56 fysieke afsluitingen worden geplaatst;- deze fysieke afsluitingen worden gerealiseerd in de vorm van uitneembare palen;- hierdoor zal de parallelweg van de Roermondseweg ter hoogte van nummers 38 t/m 56 veranderen in een doodlopende weg met uitzondering van (brom)fietsers;- in geval van nood hulpdiensten doorgang kan worden verleend door de fysieke afsluitingen tijdelijk te verwijderen;- de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Leudal;- het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;- overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde,is het daarom gewenst om:- de huidige kruising Roermondseweg - Berikstraat – Peter Schreursweg en de bijbehorende flankerende verkeersmaatregelen op te heffen en de aansluiting van deze wegen – als onderdeel van de uitbreiding van het bedrijventerrein Zevenellen – in te richten als een rotonde met vrij liggende (brom)fietspaden;- een vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg te Haelen in te stellen komende vanaf de rotonde;- een vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg in te stellen vanaf de Melenborgweg richting de rotonde uitgezonderd bestemmingsverkeer;- de Roermondseweg ter hoogte van nummers 38 t/m 56 als doodlopende weg in te stellen uitgezonderd voor (brom)fietsers.Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:- het verzekeren van de veiligheid op de weg;- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.BesluitenOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij om:1.het kruispunt Roermondseweg – Berikstraat – Peter Schreursweg en de bijbehorende flankerende verkeersmaatregelen op te heffen door het verwijderen van de borden en verkeerstekens die aan dit kruispunt gerelateerd zijn;2.het kruispunt Roermondseweg – Berikstraat – Peter Schreursweg in te richten en aan te wijzen als rotonde door plaatsing van borden D1 van Bijlage I van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; 3.Door plaatsing van borden B6 als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden de voorrang op de rotonde zodanig te regelen dat verkeer dat de rotonde nadert voorrang dient te verlenen aan verkeer dat zich op de rotonde bevindt;4.Verkeer aan de rechterkant van de middengeleiders te laten passeren door het plaatsen van het verkeersborden D2 van Bijlage I van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;5.het instellen van verplichte vrij liggende fiets/bromfietspaden langs de rotonde door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;6.de voorrang onderling voor (brom)fietsers te regelen door het aanbrengen van haaientanden;7.Een vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg in te stellen komende vanaf de rotonde door het plaatsen van bord model C7 8.Een vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg in te stellen komende vanaf de Melenborgweg richting de rotonde uitgezonderd bestemmingsverkeer door het plaatsen van borden model C7 en onderborden OB108 van Bijlage 1 van Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.9.De parallelweg van de Roermondseweg ter hoogte van nummers 38 t/m 56 aan te wijzen als doodlopende weg door plaatsing van bord L08 uitgezonderd (brom)fietsers door plaatsing onderbord OB54 en door plaatsing van een fysieke afsluiting in de vorm van een uitneembare palen ter hoogte van de aansluiting met de hoofdweg RoermondsewegDeze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening. De bekendmaking van dit ontwerp verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.Heythuysen, 07 juni 2022Burgemeester en wethouders van LeudalNamens dezen,E.T.M. JanssenTeamleider Ruimtelijk BeheerBijlagen- Tekening “Rotonde Noord nieuwe situatie – markering en bebording ” met tekeningnummer 21-30501- Tekening “Rotonde Noord – te verwijderen verkeersborden” met tekeningnummer 21-30401Zienswijze
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Leudal. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Leudal volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsleudal.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Leudal.
© LokaalnieuwsLeudal.nl
Laatste berichten